Szwedzki klimat na drodze – ze Złotym Spinaczem

Niestandardowa komunikacja premiery nowego elektrycznego Volvo.

Szwedzki klimat na drodze – ze Złotym Spinaczem

Wiosną 2024 dostaliśmy brief od katowickiego dealera Volvo Euro-Kas. Dotyczył on komunikacji premiery nowego, w pełni elektrycznego Volvo EX30 na terenie województwa śląskiego. 

Spoiler alert: powstała wielokanałowa kampania, łącząca online i offline, która z nawiązką zrealizowała cele i zdobyła nagrody (Złote Spinacze!). 

Ale na starcie nie wyglądało to tak różowo…

Kontekst: elektromobilność ma pod górkę

Elektromobilność ma w Polsce pod górkę. Widać to po dyskusjach w sieci i wynikach sprzedażowych. Znamy to dobrze – pracujemy z branżą automotive od ponad dekady. Jesteśmy na pierwszej linii frontu od chwili wejścia pojazdów elektrycznych na rynek.
Przekonywanie kierowców racjonalnymi argumentami, że warto przesiąść się na transport bezemisyjny, jest średnio skuteczne. Szukając świeżego podejścia, uznaliśmy, że pojedziemy… pod prąd.

Show, don’t tell!

Sięgnęliśmy po złotą zasadę reżyserów, pisarzy i w zasadzie wszystkich, którzy chcą tworzyć wciągające narracje: show, don’t tell (pokaż – nie ględź!).

  • Zamiast przekonywać – pokazaliśmy zalety elektromobilności i nowego Volvo EX30 w praktyce.
  • Zamiast tłumaczyć szwedzkość marki – pozwoliliśmy ją zobaczyć i poczuć.
  • Zamiast sprzedażowego przekazu – sięgnęliśmy po street art i zabawę słowem.
  • Zrezygnowaliśmy ze standardowych rozwiązań i postawiliśmy na kreatywność w oparciu o precyzyjny insight.
Szwedzki x Volvo Euro-Kas | Kampania kreatywna Szwedzki klimat na drodze

Koncept kreatywny: to szwedzki – i to Szwedzki!

Skoro mamy działać lokalnie – dotrzeć do kierowców z województwa śląskiego i przyciągnąć ich do katowickiego salonu Volvo – w historii kluczowy był lokalny kontekst.

Skoro Volvo, to kontekst był szwedzki. A konkretnie… Szwedzki. Klient – salon Volvo Euro-Kas – zaprosił do projektu lokalną legendę śląskiego street artu: „Szwedzkiego” – i jego rysunkowego bohatera w charakterystycznym żółto-niebieskim stroju. Ta postać, powszechnie znana i lubiana na Śląsku, stała się ambasadorem akcji i punktem wyjścia narracji.

Szwedzki & Szwedzki – artysta uliczny i samochód – to brzmiało jak perfect match.

„Szwedzki klimat na drodze” – aktywacja śląskich ulic

Tak narodził się „Szwedzki klimat na drodze” – wieloetapowa i wielokanałowa kampania nowego modelu. 

Przede wszystkim: przenieśliśmy premierę auta z salonu na ulice miasta – do naturalnego środowiska zarówno samochodu, jak i twórcy streeartowego. Flota Volvo EX30 stała się swoim własnym nośnikiem reklamowym. Oklejone auta z bohaterem Szwedzkiego, prowadzone przez handlowców salonu, opanowały śląskie ulice. A premierę modelu komunikowały hasła w lokalnym klimacie, nawiązujące do popularnych prac artysty: Luft? Tukej corny jest ino lakier! / Elektryka smog nie tyka. / Cisnę daleko, w dodatku eko. 

Szwedzki klimat na drodze - nagrodzona Spinaczami kampania Volvo Euro-Kas i White Bits

Online, radio, gra miejska, eventy, street art – czyli jak budowaliśmy ,,szwedzki klimat”

Pojemny koncept kreatywny skutecznie wspierał dokładanie do akcji kolejnych cegiełek, w tym działań niestandardowych i PR. 

Co jeszcze się wydarzyło?

  • Konkurs „Złap Szwedzkiego” w social media, angażujący odbiorców w poszukiwania oklejonych aut na terenie Katowic. Nagrodą był weekendowy wyjazd do hotelu nowym Volvo EX30. Mieszkańcy wykazywali się nadprzeciętną kreatywności, nie tylko wysyłając zdjęcia złapanych aut, ale dodając do nich własne hasła w stylu Szwedzkiego!
  • Przygotowanie z artystą serii prac, w których animacja łączy się ze światem realnym (digital), a także jako graffiti w katowickim salonie Volvo (stacja ładowania).
  • Gra miejska „Misja Szwedzki” – tropem popularnych murali Szwedzkiego w Katowicach, w którą zaangażowaliśmy lokalnych influencerów i dziennikarzy (m.in. Jarosław Juszkiewicz – głos nawigacji samochodowej Google).
  • AntyRadio, Złote Przeboje i TOK FM przeprowadziły wywiady ze Szwedzkim, który przybliżył szczegóły akcji.
  • „Streetartowy Dzień Dziecka” – event podczas, którego uczestnicy wspólnie z artystą stworzyli 12-metrowy mural z Volvo EX30.
  • Seria publikowanych na LinkedIn testymoniali – forma wywiadów z handlowcami, którzy przez kilka miesięcy testowali Volvo EX30 – o tym, jak w praktyce użytkuje się to auto.
  • Udział w Festiwalu Pol’n’Rock, gdzie warsztaty artystyczne („Volvo malować!”) połączyliśmy z edukacją na temat elektromobilności, a nasz mural stał się tłem w materiale o festiwalu w wieczornym paśmie Wiadomości na TVP1.
Kampania online i offline promująca nowy model elektrycznego Volvo na Śląsku

Efekty

Ten dobór narzędzi pozwolił nam zrealizować założenia strategiczne – czyli dotrzeć do grupy docelowej i wciągnąć ją w wir akcji. Zbudować narrację wokół nowego modelu, zakomunikować jego miejski charakter, szwedzkość i kluczowe zalety.

Kampania została bardzo dobrze przyjęta przez kierowców, lokalne media informacyjne i motoryzacyjne. Była chętnie udostępniana przez użytkowników w SoMe, w tym przez Ambasadę Szwecji w Polsce. 

Co najważniejsze, kampania wzbudziła zainteresowanie nowym modelem, przejawiające się w umówionych jazdach próbnych i zapytaniach ofertowych kierowanych do salonu Volvo Euro-Kas Katowice.

Z biegiem czasu, kiedy kampania ,,Szwedzki klimat na drodze” nabierała tempa, coraz częściej dostawaliśmy pytania, czy Volvo EX30 można u nas nabyć w wersji ze Szwedzkim!

– dodaje Katarzyna Romaniec, Kierownik działu marketingu w Volvo Euro-Kas. 

Akcję doceniła centrala Volvo Car Poland – kampania została wyróżniona jako Najlepsza Kampania Marketingowa wśród Dealerów Volvo.

Wreszcie, kampania „Szwedzki klimat na drodze” otrzymała Złoty Spinacz w kategorii „Launch produktu, usługi lub firmy” oraz Brązowy Spinacz w kategorii „Motoryzacja i transport.”

Zespół  White Bits odpowiedzialny za projekt:

Tomasz Szwarc

Tomasz Szwarc – project manager

Rafał Bortniczuk

Rafał Bortniczuk – project manager

Iza Świenc

Iza Świenc – social ads

Patryk Łodygo

Patryk Łodygo – design

Skontaktujmy się

Zostaw prośbę o kontakt. Nasz konsultant skontaktuje się, by porozmawiać o rozwiązaniu dla Twojego biznesu.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanego wyżej adresu e-mail i numeru telefonu przez White Bits sp. z o.o. w celu nawiązania bezpośredniego kontaktu.