„Żółta Kanapa” kampania społeczna o zdrowiu psychicznym
Podcasty, edukacja, eventy. Wielokanałowa kampania wspierająca profilaktykę zdrowia psychicznego.
5 marca, 2025

Jak Urząd Miasta może zainicjować społeczny dialog o zdrowiu psychicznym? Jak realnie wesprzeć mieszkanki i mieszkańców? Jaka narracja będzie inkluzywna, prawdziwa, angażująca – i faktycznie przyczyni się do zmiany: większej troski o dobrostan psychiczny?
Kontekst
W 2024 roku Rada Kobiet przy Prezydencie Białegostoku podjęła inicjatywę wspierania mieszkańców Białegostoku w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego. Członkinie Rady podkreślały, że świadomość dotycząca dobrostanu psychicznego to obszar o kluczowym znaczeniu, a problemy związane z kondycją psychiczną wpływają na wiele aspektów życia.
Za sugestią Rady, Urząd Miejski w Białegostoku powołał zespół specjalistów, w skład którego weszli przedstawiciele NFZ, Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego, poradni psychologicznych, lekarze, psycholodzy, specjaliści od komunikacji.
Zapadła decyzja o realizacji pilotażowej kampanii informacyjno-edukacyjnej. Jej wykonanie powierzono nam – zespołowi White Bits.
Cele: edukacja i wizerunek instytucji
Na potrzeby kampanii pilotażowej doprecyzowaliśmy cele działań i ujęliśmy je w 4 filarach:
- #BUZZ i EDUKACJA – poruszymy miasto i zachęcimy do rozmów oraz do „rachunku sumienia” nad troską o własny stan emocjonalny. Podejmiemy wyzwanie rozbijania zaskorupiałych przekonań. Pokażemy, jak rozmawiać o emocjach, dostarczając język, pojęcia, porady i instrukcje. Kampania ma być krokiem do zwiększenia świadomości społecznej w tym ważnym obszarze.
- #WIZERUNEK – zaangażowanie, otwartość na dialog, progresywne działanie Urzędu Miasta plus szeroko zakrojona współpraca partnerów: Rady Kobiet, instytucji (NFZ, Uniwersytecki Szpital Kliniczny) i specjalistów (psychiatrzy, terapeuci).
- #DZIAŁANIE – Stworzenie narzędzi wsparcia w postaci przystępnych materiałów edukacyjnych oraz międzyinstytucjonalnej bazy kontaktów do sprawdzonych specjalistów.
- #RESEARCH – Wyjście do mieszkańców z nowymi typami komunikacji, w nowych, dotąd niewykorzystywanych kanałach, w celu sprawdzenia, gdzie możemy liczyć na największą skuteczność działań prospołecznych.

Porozmawiajmy o dobrostanie psychicznym na Żółtej Kanapie
Temat zdrowia psychicznego jest niezmiernie złożony. Wyzwaniem było znalezienie formuły wyrazistej, a jednocześnie pojemnej. Dającej wartość, praktycznej, zrozumiałej, inkluzywnej.
Zaczęliśmy od konsultacji ze specjalistami – lekarzami, terapeutami, praktykami. Zadawaliśmy pytanie „Od czego zacząć?” I tu – niezależnie od tego, czy mówiliśmy o profilaktyce, uzależnieniach, relacjach czy zaburzeniach psychicznych – specjaliści byli zgodni. Pierwszym krokiem jest zatrzymanie się, dostrzeżenie problemu i rozmowa. Z kimś bliskim, ze specjalistą, czasem z samym sobą.
Kotwicą całej komunikacji stał się pojemny symbol, reprezentujący tę przestrzeń do autorefleksji. Symbol miał być na tyle plastyczny, zrozumiały i uniwersalny, by pozwalał budować wokół niego różne działania.
Tak powstała „Żółta Kanapa” – czyli „Rozmowy o dobrostanie i kondycji psychicznej. Dla Białostoczanek i nie tylko.”

Czym jest idea „Żółtej Kanapy”?
Żółta Kanapa to symboliczne miejsce. To czas. To bezpieczna przestrzeń, którą wygospodarujemy w codzienności, aby przyjrzeć się swoim emocjom i stanowi psychicznemu.
To także tytuł videocastu z udziałem ogólnopolskich autorytetów (prof. Ewa Woydyłło) i lokalnych specjalistów (psychiatrów, terapeutów), którzy na co dzień wspierają mieszkanki i mieszkańców miasta Białegostoku.
20 dni, 10 kanałów komunikacji, 5-odcinkowy sezon podcastowy
Największym wyzwaniem projektu był czas – od pierwszego spotkania koncepcyjnego do zakończenia komunikacji mieliśmy niecały kwartał, a wszystkie publikacje i działania offline zaplanować musieliśmy w zaledwie 20-dniowym content planie.
Mimo tego kampania objęła aż 10 kanałów komunikacji. Powstał pilotażowy, 5-odcinkowy podcast edukacyjny dostępny na YouTube, Spotify i stronie www. Strona internetowa Urzędu Miasta została rozbudowana o poradnik „pierwszej pomocy” i listę kontaktów do poradni i sprawdzonych terapeutów.
Idea kampanii promowana była kampanią outdoorową (billboardy, plakaty, autobusy), materiałami drukowanymi (dystrybucja dedykowanego wydania gazety miejskiej wprost do mieszkańców) i wydarzeniami wspomagającymi (spotkanie z psycholożką, emisja filmu z dyskusją, konferencje prasowe).


Fragmenty podcastów, w postaci krótkich form video, zasiliły profile Miasta na Instagramie, Facebooku i TikToku, pozwoliły też na przeprowadzenie kampanii płatnej, która zapewniła kampanii hipertargetowanie i dotarcie do osób najbardziej zainteresowanych tematami zdrowia psychicznego w regionie.
Informacje o kampanii pojawiły się w mediach ogólnopolskich (np. Teleexpressie) i regionalnych (radio, telewizja, prasa).
Koncepcja kampanii była na tyle nośna, że zachęciła Urząd Miejski do rozpoczęcia komunikacji w nowych dla Miasta kanałach, tj. na TikToku, Spotify.
Produkcja: dedykowany plan filmowy, Ewa Wojdyłło i TA kanapa
Do premierowego mini-sezonu videocastu udało nam się zaprosić znakomitych specjalistów: psychologów: Ewę Woydyłło-Osiatyńską, Artura Brzezińskiego, Wiolettę Kujawę-Brzezińską, psychiatrę prof. Napoleona Waszkiewicza, mediatorkę Ewę Wierzbicka-Nosal oraz Natalię „Nishkę” Tur, socjolożkę i autorkę treści edukacyjnych. Rozmowy prowadziła Urszula Boublej – rzeczniczka Prezydenta Białegostoku.
Zbudowaliśmy dedykowany plan zdjęciowy, oparty na „głównej bohaterce” scenograficznej tj. dużej (i ciężkiej! 🙂 ) żółtej kanapie. Kanapa jeździła także z nami na wszystkie wydarzenia offline, stając się rozpoznawalnym znakiem tematyki wydarzeń.
Równolegle do prac nad multimediami powstawał key visual i projekty materiałów graficznych na potrzeby realizacji kampanii digital, outdoor, print i eventów. Dzięki zastosowaniu kolorów spójnych z identyfikacją wizualną Miasta Białystok oraz umieszczeniu informacji o grupie docelowej w tagline’ie, informacja o Zleceniodawcy była czytelna, ale nienachalna. Z kolei symbol (żółta kanapa) pozwolił na praktyczne rozwijanie narracji wizualnej, która nie była uzależnione od wizerunku konkretnych gości czy poruszanych tematów.
W analizie ryzyk projektowych braliśmy pod uwagę, że poruszamy tematy traktowane jako wrażliwe, trudne, a nawet wstydliwe. Format podcastu i scenariusze rozmów tworzone były z dużą ostrożnością i konsultowane były na każdym etapie ze specjalistami.
Rezultaty i odbiór. Chcemy rozmawiać!
Ostatecznie kampania została bardzo dobrze przyjęta i wywołała pozytywny odzew, duże zaangażowanie online i offline, a jedyne „skargi” w opiniach odbiorców wyrażały… niedosyt! Potwierdziliśmy, że mieszkańcy chcą się edukować, chcą rozmawiać, także o tematach trudnych, jak współuzależnienia czy depresja.
Kampania zrealizowała zaplanowane wskaźniki KPI dla działań digitalowych. Wzbudziła zainteresowanie mediów oraz podmiotów działających na rzecz zdrowia psychicznego w regionie. Przede wszystkim jednak, zapoczątkowała aktywny dialog społeczny o dobrostanie psychicznym.
Zaproponowana symbolika Żółtej Kanapy okazała się trafiona. Pojęcia chętnie i naturalnie zaczęli używać zarówno odbiorcy, jak i osoby zawodowo związane ze zdrowiem psychicznym. Wielokrotnie w komentarzach i rozmowach obserwowaliśmy określenia takie jak „przegadamy to na żółtej kanapie”, czy „warto znaleźć sobie żółtą kanapę”.
Pilotaż potwierdził tezy projektu, skutecznie przetestował nowe kanały komunikacji i innowacyjne w dialogu z mieszkańcami typy wykorzystywanych treści. Otworzył komunikację Miasta na nowych platformach (TikToku i Spotify), które zaskoczyły swoją skutecznością, wysoką aktywnością odbiorców i udowodniły, że nie są tak niszowe, jak podejrzewano.
Od zespołu White Bits otrzymaliśmy duże wsparcie na każdym etapie kampanii: od koncepcji po kwestie techniczne. Doceniam sprawną diagnozę naszych potrzeb, kompetencje strategiczne i partnerską atmosferę współpracy. Wszystkie te aspekty pozwoliły nam zrealizować istotną, wyróżniającą się i docenioną przez mieszkańców naszego miasta kampanię. Na tyle trafioną, że planujemy kontynuować ją w roku 2025!
– podsumowuje Urszula Boublej, Rzeczniczka Prasowa Prezydenta Miasta Białegostoku / Dyrektorka Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Białegostoku.
Gdzie znajdziesz Żółtą Kanapę?
Podcasty dostępne są na YouTube, Spotify i na stronie www Urzędu Miasta Białegostoku:
Fragmenty rozmów obejrzeć można na Instagramie, Facebooku i TikToku:
Przy projekcie Żółta Kanapa pracował zespół White Bits w składzie:

Marta Rogalewska
(koncepcja kreatywna, strategia działań, produkcja video)

Katarzyna Stempniak
(strategia komunikacji i project management)

Maciej Sawicki
(koncepcja kreatywna)

Patryk Łodygo
(identyfikacja wizualna, KV)

Izabela Świenc
(strategia mediowa)

Magdalena Napierała
(strategia mediowa)
Podziękowania
W imieniu zespołu pracującego przy projekcie serdecznie dziękujemy Białostockiej Radzie Kobiet oraz Urzędowi Miejskiemu w Białymstoku za okazane nam zaufanie. Serdecznie pozdrawiamy cały Dział Komunikacji i wszystkich pracowników Urzędu, którzy włożyli wiele serca i godzin pracy w realizację tego odważnego i bezprecedensowego działania.
Dziękujemy także Partnerom projektu, dbającym o merytoryczną jakość “Żółtej Kanapy”: Uniwersyteckiemu Szpitalowi Klinicznemu w Białymstoku, białostockiemu NFZ, Pracowni Psychologicznej Intergra, Stowarzyszeniu Klanza oraz Gościom podcastu – znakomitym, zaangażowanym ekspertom: Ewie Woydyłło-Osiatyńskiej, Arturowi Brzezińskiemu, Wioletcie Kujawie-Brzezińskiej, prof. Napoleonowi Waszkiewiczowi, Ewie Wierzbickiej-Nosal oraz Natalii Tur. Praca z Wami to zaszczyt i ogromna przyjemność.
Ciepłe pozdrowienia kierujemy do Anny Narel i Hotelu Traugutta 3, Doroty Lange i ekipy R&P New Media. Wiecie za co 🙂 Było super!